Skip to main content

(The educational value of the tablet-pc) | De didactische waarde van de tablet-pc | NVMO Round Table Session

De didactische waarde van de tablet-pc. Eerste ervaringen met het gebruik van iPads in het medisch onderwijs. P. Room, A.J.P. van den Brekel, L.A. Teeuwen. UMCG, Groningen Round Table Session at NVMO Congres 2012, 15 en 16 november 2012, Maastricht


RONDETAFELSESSIE

Abstract: De didactische waarde van de tablet-pc.Eerste ervaringen met het gebruik van iPads in het medisch onderwijs.
P. Room, A.J.P. van den Brekel, L.A. Teeuwen. UMCG, Groningen.
Achtergrond:

De tablet is een computer die in de hand kan worden gebruikt. Voorzien van multi touch-scherm en hoge resolutie display is deze interactieve gadget bezig aan een spectaculaire opmars. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe apps (applicaties) die bruikbaar zijn in het onderwijs.

Maar hoe staat het met het gebruik ervan in het medisch onderwijs? Wat is het voordeel van de tablet boven de labtop? Zijn de touch screens wel zo intuïtief als beweerd wordt? Wat is de kwaliteit/prijsverhouding van de applicaties (apps)? Wat is het verschil tussen een iPad en een Android tablet? En misschien wel de belangrijkste vraag: wat is het oordeel van de gebruikers, in het bijzonder die van de studenten?

Anatomie is een zeer visueel ingesteld basisvak en op snijzaal wordt naast het kadavermateriaal veel gebruik gemaakt van modellen en anatomische atlassen, met alle beperkingen van dien. Dit voorjaar zijn we gestart met het gebruik van iPads voorzien van anatomie apps op snijzaal.

De Centrale Medische Bibliotheek heeft de laatste jaren iPads uitgeleend aan medische gebruikers.
De ervaringen met beide projecten vormen de basis voor deze rondetafelsessie.

Doel:
Het primaire doel van de rondetafelsessie is uitwisseling van eerste ervaringen met het gebruik van tablet computers in het medisch onderwijs door aanbieders (docenten) en gebruikers (clinici en studenten) met als uiteindelijke doel: meer inzicht in het onderwijskundig gebruik van de tablet.

Doelgroep:
De doelgroep bestaat uit al diegenen die geïnteresseerd zijn in de didactische toepassing van tablet-pc’s in het onderwijs.

Opzet:
Na korte inleidende presentaties van drie ervaringsdeskundigen (docent, medische informatie specialist, student) volgt een discussie over de sterke en zwakke punten van de tablet. Hierbij komen technische, didactische en logistieke aspecten aan de orde.

Maximum aantal deelnemers: 50

Programma in grote lijnen:
inleidende presentaties:
-P. Room, docent Anatomie, UMCG
-L.A. Teeuwen, student geneeskunde, UMCG
-A.J.P. van den Brekel, medische informatie specialist Centrale Medische Bibliotheek, UMCG

Gestructureerde discussie tav de ervaringen met implementatie, techniek, onderwijs, gebruikersgroepen, uitleenfaciliteiten, educatief materiaal, distributie, financiën, etc …...

Trefwoorden: tablet, iPad, didactiek, anatomie, app

Comments

Popular posts from this blog

Updates from Journal Apps (BrowZine, docwise, ReadbyQxMD, Docphin)

Here a short overview of all new updates around the Journal apps we are supporting. Personally I am most excited about the anouncements of " docwise " making big steps to keep up with BrowZine & Read (Integration -"Open in"- with Dropbox, Evernote and more, save and email full text articles), but making a hug jump with unique features, like shareable Folders with docwise users ánd a RSS reader feature (boldly called Google Reader replacement!). Bring it on! BrowZine : just published the Android Version of their App to which the CMB UMCG now has a subscription. To be downloaded from Google Play Store or Amazon App Store the following publishers have been added  Project MUSE Cambridge University Press American Marketing Association Academy of Management Royal Society of Chemistry Institute of Physics American Physical Society Society for Industrial and Applied Mathematics (SIAM) American Geophysical Union International Society for Optics a...

KOPERNIO extension to find PDF's : plus Open Access button, Unpaywall, Google Scholar and Connect UPDATED!

UPDATE:  Clarivate Analytics Acquires Research Startup Kopernio to Accelerate Pace of Scientific Innovation I am currently testing 4 browser extensions in Chrome that can help me find the PDF i need. They seem to be popping up like dandelions in the fields ;-) (Please read my post on ALL possible options to get to a PDF:  http://digicmb.blogspot.nl/2017/03/how-to-get-pdf-infographic.html ) Here is a first glance of what they do. For testing i used this article: http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2016.10.008   (not free or open access) Kopernio (previously  Canary Haz ( http://kopernio.com) Note this is a .com extension. This  new company  has been founded just 8 months ago. The Kopernio  extension was released just in March 2017. Currently the Kopernio button is in alpha-testing and so far it seems free. The previous name appeared to be a tribute to the #ICANHAZPDF movement (requesting pdf's via Twitter with this hashtag). ...

Make RSS feed from any Facebook Page

You could ask why on earth do you want that....   Well, simply to insert the feed into a feed reader or make all posts/updates available in an "aggregator" like Rebelmouse.com.  With Rebelmouse you can create your own social media Frontpage (and blog) based on various social media accounts, searches AND RSS feeds. ( More on Rebelmouse and the power of curation  ) Say I want to add Facebook posts ánd images from the page Inuit Art Zone  into a Rebelmouse I made about Inuit Art . Rebelmouse offers to add My Pages via my facbook account, but other pages can only be entered via RSS. You only need TWO things :  the base url string for the RSS feed:  http://www.facebook.com/feeds/page.php?format=rss20&id= the Facebook ID of the page: Find the Facebook (Page) ID Add the ID at the end of the url string and you have a complete working RSS feed! For   Inuit Art Zone  the RSS feed would be: http://www.facebook.com/fee...